Sveriges Bussföretag

Skriven av Mats Eriksson

Framtidens Bussbransch: Hållbara Transporter och Digital Omvandling

Ingress:
Bussbranschen står inför en spännande omvandling där hållbara transporter och digitalisering är nyckelfaktorer för framtiden.Sveriges Bussföretag, som aktivt arbetar för att främja en modern och effektiv kollektivtrafik, har identifierat flera avgörande trender som påverkar både företag och resenärer. I denna artikel utforskar vi hur branschen förändras, vilka utmaningar som finns och vilka möjligheter som skapas genom ny teknik och ökade miljökrav.

Hållbara transporter – en självklar del av framtiden

Transportsektorn har länge pekats ut som en av de stora utmaningarna för att nå klimatmålen. För att minska koldioxidutsläppen behöver fler välja att resa kollektivt. Att resa många tillsammans i ett fordon är klimatsmart i sig, eftersom drivmedelsbehovet blir mindre per person. Dessutom minskar trängseln då en buss med 48 resenärer tar mindre plats än motsvarande bilpark.  . Bussbranschenleder omställningen till en fossilfri fordonsflotta. Idag kör över 85% av alla bussar fossilfritt, huvudsakligen tack vare biodieslar såsom HVO samt snabb elektrifiering av stadsbussar,Idag finns ca 1200 el bussar i Sverige, i princip utslutande stadsbussar. Dock saknas några hundra bussar i trafik idag, pga försenade leveranser från fordonsindustrin, som sedan pandemin släpat med sina leveranser. Totalt finns 14 500 bussar i yrkesmässig trafik i Sverige.

Framgångssagan avseende elektrifieringen av stadsbussar har varit en efterfrågad presentation på flera klimatkonferenser de senaste åren, men från Sveriges Bussföretags sidan vill man också berätta om de stora utmaningar som finns för övriga segment med bussar i klass II och III.

Laddinfrastruktur för busstrafik som körs med klass III bussar, såsom expressbussar och bussar i turist- och beställningstrafik, är inte tillräcklig menar Sveriges Bussföretag. Denna typ av trafik behöver ha en flexibilitet vilket gör att laddning behöver vara möjlig utanför depå och kunna kombineras med lagstadade kör- och vilotidsregler för förarna, något som idag styre planering av resor och uppdrag. Flygplatser, stora besöksmål, arenor, kongressanläggningar, mässor – var ska bussarna ladda? Idag koncentreras laddinfrastrukturen för exempelvis lastbilar utmed det stora Euorpavägnätet, i enlighet med regleringarna i EU:s regelverk. Det tillgodoser inte behoven för alla som har verksamhet med kommersiell busstrafik inom exempelvis expressbuss- och turistbussegmenten..

.

 

 

Smarta trafiksystem och dataanalys

Med hjälp av IoT (Internet of Things) och AI (Artificiell Intelligens) kan bussar idag kommunicera med trafiksystem och andra fordon i realtid. Detta möjliggör bättre ruttplanering, förutsägelse av trafikmönster och minskade förseningar. Genom att använda data från både fordon och resenärer kan bussföretag få en djupare förståelse för sina kunders behov och anpassa sina tjänster därefter.

Ett exempel är implementeringen av realtidsinformation för passagerarna. Resenärer kan enkelt följa sina bussar via mobilapplikationer och få notiser om eventuella förseningar eller ändringar. Detta skapar en mer transparent och tillförlitlig reseupplevelse, vilket i sin tur kan öka antalet som väljer kollektivtrafik framför privata transporter.

Digitala betalningslösningar

För att ytterligare förenkla och modernisera resandet satsar på digitala betalningslösningar. Traditionella biljetter ersätts allt oftare av kontaktlösa betalningar, QR-koder och mobilbiljetter. Detta minskar administrationen, ökar säkerheten och ger resenärerna större flexibilitet.

Infrastruktur som får fler att välja bussen

Kollektivtrafiken måste prioriteras i trafiksystemet och vid infrastrukturplaneringen för att bli attraktiv. I trånga avsnitt ska trafik med högst klimat-, samhälls- och resenärsnytta prioriteras. Länsplanerna, liksom den nationella planen, ska stötta kollektivtrafikens utveckling. Kollektivtrafikens resenärer måste garanteras framkomlighet i trafiksystemet och gynnas av att resa kollektivt.

För att bussens ska kunna bidra till besöksnäringens utveckling behövs bra parkerings-, avlämnings- och upphämtningsplatser vid arenor, hamnar, flygplatser, besöksmål, hotell etc. Här behövs också laddinfrastruktur för elbussar byggas.

Utmaningar och möjligheter framåt

En effektiv och attraktiv kollektivtrafik är en förutsättning för ett hållbart samhälle med både fungerande städer och en levande landsbygd. Kollektivtrafiken minskar klimatutsläppen. Långt över 90 procent av kollektivtrafiken drivs i dag med el eller förnybara drivmedel. Det innebär att varje ökning av andelen resande med kollektivtrafik minskar utsläppen. Varje person som kliver ur bilen och på bussen eller tåget minskar sin klimatpåverkan. Kollektivtrafiken vidgar arbetsmarknader och underlättar för företag att rekrytera rätt kompetens.

Det ökar produktiviteten, sysselsättningen och tillväxten och bidrar till att alla ska kunna resa hållbart. Utbudet, tillgängligheten och kvalitén i kollektivtrafiken har ökat på senare år. Medvetna satsningar på exempelvis regional tågtrafik och kapacitetsstark busstrafik har stärkt kollektivtrafikens attraktivitet och bidragit till att ställa om transportsystemet. För en fortsatt omställning till hållbara transporter krävs nya expansiva och innovativa satsningar i både storstadsområdena som glesbygden.

Efter resandeminskningarna under coronapandemin finns nu en unik möjlighet att nystarta kollektivtrafiken.När fler återigen åker till jobb, skola och fritidsaktiviteter behövs kollektivtrafiken för att underlätta vardagen. Genom att nystarta kollektivtrafiken bidrar vi både till att lösa den akuta klimatkrisen och att skapa förutsättningar för människor att leva och arbeta där de vill. Nu är det dags att ta nästa steg och välkomna våra resenärer åter.

Bussen är också en förutsättning för en växande besöksnäring. Bussen möjliggör för föreningar, idrottslag och andra grupper att kunna resa tillsammans i gemenskap.

Men för att bussbranschen ska kunna bidra på bästa sätt till framtida samhällsutvecklingen behöver branschen stöd.

Den största utmaningen är bussförarbristen.  Kollektivtrafiken rullar tack vare många människors gemensamma arbete. Kollektivtrafiken är en stor arbetsgivare, med över 36 000 anställda över hela Sverige. Men för att upprätthålla och utveckla kollektivtrafiken behövs omfattande rekrytering. Exempelvis är 20 procent av de svenska bussförarna idag över 60 år. Bussbranschen behöver rekrytera 8600 bussförare och mekaniker till 2025 för att kollektivtrafikens ska kunna fortsätta köra människor till arbete, skola och fritidssysselsättningar.

 

Sammanfattning

Bussbranschen står inför en tid av snabb omvandling och stora möjligheter. Hållbara transporter och en infrastruktur som prioriterar kollektivt resande är två av de viktigaste faktorerna som kommer att forma branschens framtid. Sveriges Bussföretag driver som branschens samlade röst på utvecklingen. Genom sin roll som bransch- och arbetsgivarförbund stöttar förbunet medlemsföretagen  i deras utveckling.

För mer information om Svenska Bussbranschens Riksförbunds arbete, besök deras webbplats eller kontakta dem direkt via e-post: info@svenskabussbranschen.se.