Budfirman som siktar på hållbarhet! ”Man måste vara med på pucken i alla svängar”

Skriven av Mats Eriksson

Budfirman som siktar på hållbarhet trots utmaningarna: ”Man måste vara med på pucken i alla svängar”

Att driva en budfirma i Stockholmsområdet är ingen enkel match, särskilt inte när man samtidigt försöker möta höga miljökrav. För Mattias och Ludvig, som startade sin verksamhet 2011 med cykelbud, har resan varit både utmanande och givande. Med över ett decennium i branschen och 25 heltidsanställda fortsätter de navigera genom nya regler, krav och en stad i ständig förändring.


Från cyklar till eldrivna fordon – resan mot en grönare stad

Mattias och Ludvig började sin verksamhet med en tydlig vision: att göra budtransporter så miljövänliga som möjligt. Initialt bestod flottan enbart av cyklar, men med tiden har den utvecklats till att inkludera skåpbilar och lastbilar – idag helt eldrivna.

– Vi har alltid brunnit för att vara så miljövänliga som möjligt. Det är en stor del av vår identitet och något vi satsat på från början, berättar Ludvig.

Denna vision har dock krävt anpassningar. Kostnaden för elbilar och bristen på tillgänglig information om nya regler har varit en utmaning för företaget.

– Det har inte alltid varit lätt att ta steget utan att det drabbar kunderna eller våra tjänster för mycket, säger Mattias.


Miljözoner och brist på information – en dubbel utmaning

Ett av de största hindren för budfirman har varit de nya miljözoner som införs i Stockholm. Kraven är höga, och informationen har ofta varit bristfällig.

– Vi har fått leta efter information själva. När det väl kom beslut om miljözoner fick vi besked om datum, men vi har inte känt oss delaktiga i processen, berättar Ludvig.

Han fortsätter att beskriva hur det kändes som att man tvingades till snabba omställningar utan tillräckliga resurser eller vägledning.

– Det var faktiskt vår bilhandlare som informerade oss om möjligheterna att söka dispens och köpa nya fordon. Vi trodde först att vi skulle behöva beställa bilar för över ett år sedan, säger Mattias.

Trots dessa hinder har företaget tagit beslutet att investera i nya gas- och elbilar. Nu väntar de på leveranser och besked om ytterligare förändringar som kan påverka verksamheten.


”En tuff start för nya företagare”

När frågan ställs om hur det skulle vara att starta en budfirma i dagens läge, med de höga miljökraven som råder, är svaret entydigt:

– Det hade varit väldigt kämpigt. Kostnaderna är skyhöga, särskilt för lätta och tunga lastbilar, säger Ludvig.

Trots att det finns bidrag, som exempelvis bonus-malus-systemet, anser Mattias och Ludvig att det är svårt för nya aktörer att slå sig in på marknaden.

– Jag hade inte velat vara i deras skor nu och behöva lägga över en miljon på en bil, samtidigt som man försöker förstå alla nya regler, säger Mattias.


Framtiden för en grön budfirma

Trots utmaningarna ser Mattias och Ludvig ljust på framtiden. Med en växande flotta av miljövänliga fordon och en vilja att anpassa sig till stadens krav hoppas de kunna fortsätta leverera på ett hållbart sätt.

– Det gäller att alltid vara med på pucken, avslutar Ludvig. För budfirman i Stockholm handlar det om att inte bara möta kundernas behov, utan också stadens krav på en hållbar framtid. En balansgång som kräver både tålamod och innovation